מודלים אנטומיים - הדור הבא בלימודי אנטומיה ופתולוגיה

ייתכן שמדענים מאוניברסיטת מונאש שינו את מהלך מדעי הרפואה עם יציאת סדרת האנטומיה המודפסת התלת-ממדית המבריקה שלהם. זוהי ערכה שאינה מכילה רקמה אנושית ממשית, אך היא כלי מדויק וחשוב ביותר ללמד את התלמידים את המורכבות של האנטומיה האנושית.

ערכת האנטומיה המודפסת בתלת מימד - תוצאה של שיתוף פעולה בין חוקרים באוניברסיטה האוסטרלית ליצרנית הדגמים האנטומיים הגרמנית Erler-Zimmer GmbH הגיעה לידיעתנו לראשונה בקיץ שעבר, והיא זמינה כעת למכירה.

הצוות במרכז אוניברסיטת מונאש לחינוך לאנטומיה של האדם יצר את החלופה הזו לגופה, ופרופסור פול מקמנמין, מנהל המרכז, אומר שזה ייעל את מה שהיה תהליך מסובך ויקר.

"במשך מאות שנים נעשה שימוש בגופות שהורישו לבתי ספר לרפואה כדי ללמד תלמידים על האנטומיה האנושית, תרגול שנמשך גם היום", אומר מקמנמין. "עם זאת בתי ספר רבים לרפואה מדווחים על מחסור בגופות, או שהטיפול והאחסון שלהם יקרים מדי כתוצאה מהתקנות המחמירות המסדירות היכן ניתן לנתח גופות.

"אנו מאמינים שהערכה שלנו תחולל מהפכה בלמידה עבור סטודנטים לרפואה בכך שתאפשר להם להסתכל לתוך הגוף ולראות את השרירים, הגידים, הרצועות וכלי הדם. כרגע זה יכול להיות קשה מאוד לתלמידים להבין את הצורה התלת מימדית של האנטומיה האנושית, ואנו מאמינים שהערכה הזו תעשה הבדל עצום - מעין ספר לימוד תלת מימד אם תרצה."

סטודנטים לרפואה תמיד הסתמכו על גופות אנושיות שנתרמו כדי ללמוד אנטומיה, אך השימוש בגרות שנשמרו כהלכה אסור במדינות מסוימות וגרסאות קודמות של דגמי פלסטיק עשויות לעלות מאות אלפי דולרים.

כעת יוכלו התלמידים לנצל את ההדפסות התלת-ממדיות הפלסטיות הנכונות מבחינה אנטומית אלה בשבריר מהעלות של העתק חנוט או דגם פלסטיק של גוף אנושי. הפלסטינציה מאפשרת לשמר רקמות ואיברים בודדים, או אפילו את כל הגוף עצמו, אך זהו תהליך שלוקח זמן, מורכב ויקר. על מנת להפוך דגימה קבועה, מסירים מים ושומנים מהרקמה ומוחלפים בפולימרים. גונתר פון האגנס מצא דרך למשוך פולימר נוזלי לכל תא שנקראת "הספגה מאולצת בוואקום" שבו דגימה ממוקמת בתא ואקום, אך התהליך עשוי להימשך שבועות עבור גוף שלם.

הדפסות תלת מימד אלו של גוף האדם הופקו מסריקות לייזר, הדמיית MRI ונתוני סריקת CT. הסדרה כוללת גם מודלים נכונים מבחינה אנטומית שאי אפשר יהיה לראותם בגוף חנוט, חלקים כמו כלי הדם של המוח. לאחר סריקת דגימה אנטומית אמיתית, ניתן להדפיס את חלקי הגוף בתלת-ממד או באבקה דמוית גבס או בפלסטיק כדי לגרום לשחזור צבע ברזולוציה גבוהה ומדויקת להפליא.

כל אחד מהמבנים האנטומיים המודפסים בתלת מימד נבדק בקפדנות על ידי צוות האנטומיסטים המוסמכים ביותר במונאש, ומכיוון שההדפסות אינן עשויות מרקמות אנושיות ממשיות, הן אינן כפופות לאיסור הובלה, ייבוא או שימוש בחינוך. מתקנים ללא רישיון אנטומיה. מקמנמין אומר שסדרת האנטומיה המודפסת בתלת-ממד נמנעת גם מ"בעיות אתיות" שעלולות להתעורר כתוצאה משימוש בשרידי אדם מפלסטיק.